Hvordan:

Før valseprosessen starter blir bilen satt opp på støttebukker. Videre bruker vi lakkdybdemåler for å måle tykkelsen på lakken rundt hjulbuen, som ofte gir indikasjon på "hva vi har å jobbe med". Deretter blir lakken varmet forsiktig opp til en temperatur fra 80 til 100 grader, slik at lakken skal tåle så mye som mulig. Lakken blir kontinuerlig målt av en infrarød varmemåler/temperaturpistol under valseprosessen. Vi bruker valseverktøy av høy kvalitet som består av et hjul som presses sakte og forsiktig rundt hjulbuen utover, og samtidig oppover. Denne prosessen tar tid, men kvalitet og tid henger i hop i en slik prosess.


*NB: Før vi valser har kunden ansvaret for å vaske undersiden av skjermene rene. Har felgene låsebolter, må utstyr medringes. Vi tar ikke oppdrag om ikke kunde har montert felger/dekk som valsinga skal gjelde for. Vi tar heller ikke oppdrag hvor vi ikke får bilde av bilen tilsendt, siden vi må vurdere jobben på forhånd. Vi kan desverre ikke stå for garanti for lakken, dette er en risiko kunde selv må ta!


Hvor mye kan valses?

Ved valsing av hjulbuer kan man regne med å få valset 1-2 cm (moderat), og i noen tilfeller 3-4 cm.  Noen ganger holder det med å brette inn "leppa/kanten" til hjulbuene med valseren for å unngå subbingen. 


Kan lakken sprekke?

Svaret er ja, og kunden må selv bære risikoen, men vi tar alle forhåndregler for at dette ikke skal skje. Ingen av våre kunder har opplevd dette i ettertid. Grunnen er at vi varmer opp lakken og måler denne kontinuerlig, samt at vi har god erfaring ved valsing.


Biler som vi ikke valser:

  •  Audi A4/S4/RS4 - modell B5 (1994-2001)
  •  Bmw 6 serie/M6 - modell F12/F13 (fom. 2011).
  •  Ford Mustang (eldre)
  • Toyota MR2 (bak) 
  • Bmw Z3/Z4 (E85/E86)